fredag 9 maj 2014

Välkommen till tomtens hus

Vi skulle skapa något utifrån att välja en saga eller sång. Vi skulle sedan utveckla sagan/sången och arbeta med naturmaterial samt materialet som fanns här i skolan. Denna uppgift skulle vi göra för att se hur man kan utveckla sagor och barnsånger och se hur man kan anpassa aktiviteten till vilken åldersgrupp man har. Det jag skapade tror jag de äldre barnen i förskolan klarar av. Man kan på något sätt alltid spinna vidare på en aktivitet och göra den möjlig för så många olika människor som det går. Det innebär att alla kan göra detta, oavsett ålder och/eller funktionsnedsättning. Det är bara att anpassa svårighetsgraden till individen. För små barn kan det räcka med att få höra saga/sången och få måla sagan på sitt sätt på ett vanligt papper. För funktionsnedsatta personer kan det vara att få materialet till sig och sen få skapa på sitt sätt. Alla kan skapa.

Detta är en konstruktionslek. Konstruktionslek innebär att man skapar något med olika material. Man utvecklar motoriken och fantasin.

Materialet fick vi välja, men man skulle ha naturmaterial med i sin skapelse. Jag valde att skapa sången "I ett hus vid skogens slut" på papper. Det tog ungefär en lektion (1,5 timme), det som tog tid var att inhämta naturmaterial och att sedan limma. Limmet var inte anpassat för barr och trä, så sakerna ramlade av om man rörde pappret. Materialet jag använde var: Papper, naturmaterial, vattenfärg, lim, filt.

Detta är en fantasifull uppgift som utvecklar ens kreativitet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar