Fotografera eller filma valfritt projekt vi gjort i Skapande verksamhet och ladda upp det i ett inlägg. Döp inlägget till något du tycker passar.
Beskriv vad/hur/varför vi gjorde i uppgiften.
Vilka metoder och material som användes, hur lång tid det tog.
Skriv sedan om vilka det skulle passa att göra denna uppgift. Ålder osv. Passar det alla? Hur skulle man kunna jobba vidare med uppgiften? Tänk på olika teorier, metoder osv.
Avsluta men att lägga till en etikett med ditt eget namn eller alias
Det kan se ut så här: (från en lektion med BF11)
Min version |
Orginalet, Night Alley, Leonid Afremov |
I skapande verksamhet har vi bland annat arbetat med olika målartekniker. I bilden ovan ser ni en målning gjort i Maxicrom. Syftet med uppgiften var att lära oss hur färgen, Maxicrom känns och fungerar. Att titta på och få fram olika färgnyanser samt förhållandet mellan ljus och skugga i bilden.
En färg som till sin karaktär är transparent, vattenbaserad färg som är vattenfast sedan den torkat. Maxicrom fäster på alla underlag, ger en blank, smidig yta. Vid tjock påläggning blir färgen täckande och något blankare. Den är seg och spricker ej. Maxicrom är en allroundfärg som ger stora variationsmöjligheter vid användningen.
Skillnaden mot akvarellfärg är att när färgen väl torkat, då sitter den där den sitter. Det går att variera tekniken när man målar, måla med tunna eller tjocka lager.
I uppgiften fick vi olika kända konstverk att avbilda.
Jag valde Night alley, målning av Leonid Afremov. Den är egentligen målad med oljefärg men jag avbildade den i akrylfärg. Som ni ser är det ingen exakt avbild, jag är ingen konstnär men jag försökte efterlikna penseldragen och förhållandet mellan färger, ljus och skugga.
Materialet som användes var ett tjockare papper, akrylfärg, palett och tre olika sorters penslar. Tunn pensel för detaljer, en pensel med mjukt borst för att få färgerna att mixa sig mjukt på bilden och en bredare pensel till bakgrunden.
Hela processen från förberedelse till färdig målning tog ca 1 timme. Jag lärde mig hur färgen fungerar, hur man blandar olika nyanser och hur viktigt det är att börja med bakgrunden först. Det va roligt men lite pilligt och svårt att måla av något och få det riktigt bra.
Denna uppgift är lämplig från ganska tidig ålder beroende på vilken svårighetsgrad man använder. Huvudsyftet med uppgiften är inte främst att avbilda med så stor likhet som möjligt utan som jag nämnde tidigare titta på färger och förhållandet mellan ljus och skugga.
Yngre barn kan få måla med händer och blanda färger för att få fram nya färger. Äldre barn kan utveckla det ytterligar med att försöka likna originalbilden.
Denna övning passar lika bra för barn som för vuxna beroende på vilken nivå man lägger det på.
Nackdelen med övningen kan vara att man kan bli alltför fokuserad på slutprodukten, att få en så lik bild som möjligt och att detta kan vara lite avskräckande. Viktigt att vi en denna typ av uppgifter att man poängterar att likheten inte är huvudsyftet.
Lycka till!
Jeanette
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar